- 日 時
- 2017年09月22日 (金) 13時30分~16時00分
- 開催場所
- 北海道大学情報教育館4階共用多目的教室(2)
終了しました
レポート採点に膨大な時間をかけていないでしょうか。点数をつけて学生に返却しているでしょうか。プレゼンテーションの採点基準は明確でしょうか。授業評価に対する学生からの問い合わせに根拠を示して明確な回答ができるでしょうか。
学生は成績評価に関心が高く,教員の成績評価における信頼性・客観性・透明性などは強く求められています。そこで,評価の観点と基準を定めた評価表を予め学生に示すルーブリック評価が注目されています。
本ワークショップでは,ルーブリック評価を含む学習評価に関する基本的知識を学んでいただき,簡単なルーブリックの作成体験を通じて,ルーブリック活用へのきっかけを提供します。
平成29年9月22日(金)13:30~16:00
札幌市北区北17条西8丁目
北海道大学 情報教育館4階共用多目的教室(2)
高等教育機関関係者
30名(申し込み先着順)
13:00 受付開始
13:30 講演「学習評価の基本」,ワークショップ「ルーブリック作成体験」
(北海道大学高等教育推進機構高等教育研修センター 特任准教授 山本堅一)
16:00 終了
本ワークショップは7月5日開催のものと同じ内容です。
ルーブリックの作成は手書きでもノートパソコン使用でもどちらでも構いません。
ノートパソコンをご使用の場合は,ご自身で持参してください。
Introduction to Rubrics
Is scoring reports not taking a huge amount of time? Are you handing it back to students with scores? Are the criteria for scoring presentations clear? Can you give a clear answer to your students, if asked about your grading and evaluation methods?
Students are highly interested in grades, their reliability, objectivity, etc. so the transparency of evaluation is strongly required from teachers. Rubrics evaluation is attracting students’ attention by showing in advance the points of evaluation and criteria.
In this workshop, you will learn basics of learning evaluation, including rubric evaluation, and have an opportunity to utilize this knowledge by participating in a simple rubrics creation.
2017/9/22 (Friday) 13:30 – 16:00
Hokkaido University Multimedia Education Building, 4th floor, Multi-purpose classroom 2
30 applicants belonging to higher education facilities (applications on first come first served basis)
13:00 Reception starts
13:30 Lecture “Basics of learning evaluation” + Workshop “Let’s create rubrics”
Associate Professor Kenichi YAMAMOTO
(Center for Teaching and Learning, Hokkaido University)
16:00 Finish
Japanese (Handout is also provided in English)
※ This workshop will have same contents as the one carried out on July 5, 2017
You can create rubrics by hand or by using a laptop computer. In case you want to use a computer, please bring your own.